La alimentación, clave del envejecimiento saludable
10 abril, 2024
La alimentación, clave del envejecimiento saludable
10 abril, 2024

La coordinació tècnica del SAD (Serveis d’Atenció Domiciliària) és la veu d’un equip interdisciplinari de professionals que atén centenars de persones. Montserrat Olaria és la coordinadora al SAD de Barberà del Vallès, gestionat per Accent Social.

Aquest és un extracte de l’entrevista publicada a la revista Infogeriatria del mes de març de 2024.

Accent Social és una entitat local, lligada al territori català, que va néixer amb l’esperit de millorar la qualitat de vida de les persones del seu entorn, aplicant sempre la innovació al servei dels usuaris i usuàries que atén. Treballa amb les administracions públiques oferint serveis socials de proximitat.

 

Com a coordinadora tècnica dels Serveis d’Atenció Domiciliària (SAD) d’Accent Social, podria explicar-nos en què consisteix exactament la tasca que es desenvolupa en aquest àmbit?

Com a coordinadora tècnica dels Serveis d’Atenció Domiciliària (SAD) de Barberà del Vallès, la meva tasca implica supervisar i coordinar totes les activitats relacionades amb l’atenció domiciliària que oferim a les nostres persones usuàries.

Això inclou una varietat de serveis destinats a persones grans, però també a grups d’edat en situació de dependència, amb problemes de salut mental, en risc d’exclusió social o en situació de fragilitat, que requereixen suport per realitzar activitats de la vida diària a causa de condicions de salut o discapacitat.

A nivell intern, la meva tasca engloba la gestió de tot l’equip de professionals d’atenció directa, participar en la seva formació contínua, el control dels horaris de treball, així com la resolució de peticions, consultes i incidències.

A més, coordino i superviso les professionals del SAD, en coherència amb els nostres objectius, per acompanyar-les en el desplegament del model d’Atenció Integral Centrada en la Persona (AICP) que Accent Social implementa. D’aquesta manera, garantim que la gestió del servei i la prestació que oferim als usuaris i usuàries siguin d’alta qualitat.

Les tasques que desenvolupa una coordinadora tècnica, en relació amb les persones a qui atenem, poden variar en funció de les necessitats individuals, però generalment inclouen conèixer amb detall el pla de treball previ a l’inici de cada nou servei, per així traspassar correctament la informació a la professional que intervindrà directament al domicili.

Això és important perquè, en base a la fulla de ruta que marqui la figura de coordinació, el cuidador podrà adaptar-se millor a la persona usuària, així com a les seves necessitats i preferències.

També som les encarregades d’estar en contacte amb la família i l’entorn cuidador i social de l’usuari, ja que proporcionem informació suficient i comprensible sobre el servei i el seu funcionament, de manera completament transparent i actualitzada.

 

Amb més de 10 anys d’experiència en aquest sector, vostè ha estat no només espectadora sinó també protagonista de l’evolució i desenvolupament d’aquest servei. Podria detallar-nos, quins canvis o novetats ha percebut en els usuaris del SAD en aquest període?

A mesura que la societat evoluciona, les persones hem experimentat canvis significatius en les nostres necessitats, preferències i expectatives.

Això també s’ha vist reflectit en el sector de les cures i l’atenció, ja que els serveis han hagut d’adaptar-se a aquesta nova realitat.

Ara, hi ha molta més diversitat en les necessitats i no només ens dirigim a persones grans, com es venia fent en una primera etapa de desenvolupament d’aquests serveis. També atenem a persones joves amb dependència.

A més, la gestió del SAD, que sempre ha tingut a la persona usuària al seu focus, s’ha centrat encara més en la personalització del servei a les necessitats i preferències de la persona usuària, així com en el seu grau de participació.

Cada cop veig més usuaris participant en la presa de decisions sobre els serveis que reben. I trobant opcions que els permetin mantenir la seva autonomia i qualitat de vida, gràcies a l’acompanyament professional que els oferim.

I, si parlem de desenvolupament, em sembla que la tecnologia juga un paper cada cop més important en l’atenció domiciliària. Comptem amb dispositius digitals que ens permeten estar més connectats entre tots els membres que intervenim en el servei, i això contribueix a la seva eficiència.

 

Llegeix l’article complet a les pàgines 42 a 45 de la revista Infogeriatria, núm. 36 (març 2024): https://www.infogeriatria.com/kiosco/revista36/visor