Accent Social apuesta por el modelo CQC de calidad en los servicios asistenciales
Accent Social aposta per un nou model de supervisió de la qualitat dels serveis d’atenció a persones
29 octubre, 2021
Fisioteràpia i teràpia ocupacional
Fisioteràpia i teràpia ocupacional, dues claus per afavorir l’envelliment actiu
2 desembre, 2021
Accent Social apuesta por el modelo CQC de calidad en los servicios asistenciales
Accent Social aposta per un nou model de supervisió de la qualitat dels serveis d’atenció a persones
29 octubre, 2021
Fisioteràpia i teràpia ocupacional
Fisioteràpia i teràpia ocupacional, dues claus per afavorir l’envelliment actiu
2 desembre, 2021

L’envelliment de la població és, sobretot, una història d’èxit de les polítiques de salut pública, així com del desenvolupament social i econòmic.

Alhora, constitueix un dels desafiaments més grans del nostre temps, ja que una vida més llarga ha d’anar acompanyada d’oportunitats de benestar físic, social i psíquic a través de l’envelliment actiu, un aspecte que Accent Social promou des de diverses vessants i a tots els serveis d’atenció a persones.

A Catalunya, Accent Social vetlla pel benestar de les persones que per raó d’edat, dependència o diversitat funcional tenen limitada la seva autonomia per realitzar les activitats bàsiques de la vida diària, o requereixen un acompanyament per dur-les a terme. D’entre tots els serveis de titularitat pública que gestionen i s’orienten a aquest fi, es troben els “Habitatges amb Serveis per a la Gent Gran”.

“Imagina’t un edifici, un bloc de pisos com el teu i el dels teus veïns, els residents dels quals són persones grans, soles o en parella, que han accedit a un habitatge de lloguer ajustat als seus ingressos, on viuen de forma independent, al mateix temps que comparteixen diferents espais comunitaris amb serveis principals i complementaris que els ajuden en el seu dia a dia, com un sistema de teleassistència al bany i al dormitori, un servei de treballadora familiar que ajuda els veïns en aquelles activitats que per la seva edat els costa més fer, i un programa de tallers i activitats, a més dels serveis de direcció, consergeria i neteja”, explica Maria Lluïsa Domingo Serrano, Directora dels -Habitatges amb Serveis per a la Gent Gran Quatre Camins.

Aquesta promoció, ubicada al barri de Sant Gervasi-La Bonanova, disposa de 44 allotjaments dissenyats especialment per a persones a partir de 65 anys, “que puguin mantenir una vida autònoma i activa, encara que tinguin algun grau de dependència”, descriu Maria Lluïsa.

La idea és que, gràcies a aquest suport personal bàsic, personal, social i comunitari, “els usuaris i usuàries viuen en un espai propi, però amb atenció professional per prevenir o contenir el deteriorament físic i psíquic, amb l’objectiu d’allargar-ne l’autonomia personal el màxim temps possible”.

“Als Habitatges amb Serveis per a Persones Grans, cada resident viu en un espai propi, però amb atenció professional per prevenir o contenir el deteriorament físic i psíquic, amb l’objectiu d’allargar la seva autonomia personal el màxim temps possible”
-Mª Lluïsa Domingo Serrano, Directora dels habitatges amb serveis Quatre Camins.

 

ATENCIÓ INDIVIDUALITZADA, TALLERS I NOVES INCIATIVES

Per aquest motiu, les persones que treballen en aquests habitatges públics, gestionats per Accent Social, són professionals amb gran motivació i implicació, que cobreixen les necessitats de les persones de manera individualitzada i personalitzada (atenció assistencial, dur a terme tasques sanitàries com aplicar cremes o canviar apòsits, planificar i acompanyar activitats socials o de lleure, etc.), fomentant la relació amb la comunitat, facilitant l’accés als recursos de l’entorn i promovent l’envelliment actiu des de diferents vessants.

Per exemple, durant la pandèmia, les treballadores familiars no només van ser un suport essencial per a les persones usuàries, ajudant-les a les seves tasques bàsiques del dia a dia i contribuint a evitar la seva exposició als riscos de la Covid-19, sinó que “potenciem l’acompanyament individualitzat per cobrir la necessitat de les persones usuàries d’aprendre a desenvolupar-se amb les noves tecnologies i la informàtica”, ens explica Adriana Maciel Amico, treballadora familiar dels habitatges de Quatre Camins.

“Anàvem al seu domicili i els ensenyàvem a utilitzar serveis i aplicacions digitals al telèfon, tauleta o ordinador, a demanar cites prèvies per internet, accedir a l’espai ‘La meva Salut’, a registrar-se per veure el rebut de la llum o buscar una recepta de cuina a YouTube. Qüestions molt pràctiques que ens anaven demanant per desenvolupar-se en el dia a dia”, recorda Adriana.

Per descomptat, també “solucionem els seus dubtes amb WhatsApp per enviar missatges escrits o de veu, fer i enviar fotos, fer videotrucades als seus familiars i amics…”, conclou. Una iniciativa a la qual s’ha donat continuïtat amb els tallers de connectivitat, que es realitzen periòdicament als habitatges amb serveis, i on l’equip de professionals d’Accent Social ensenya les persones usuàries a utilitzar nous suports tecnològics i solucionar les petites dificultats o dubtes que tinguin.

Per Adriana, el més satisfactori de la seva feina és que “als habitatges amb serveis donem un acompanyament absolutament personalitzat, ajustat a les preferències i necessitats de les persones. Això contribueix a establir una relació de confiança i proximitat amb la gent gran que és molt positiva per al seu benestar i qualitat de vida”.
 

“Des de la pandèmia hem potenciat l’acompanyament, a l’àmbit digital, de les persones usuàries, perquè puguin aprendre a desenvolupar-se amb les noves tecnologies i la informàtica, contribuint així a reduir la bretxa digital”
-Adriana Maciel Amico, treballadora familiar dels habitatges Quatre Camins.

 

AFAVORIR UNA VIDA ACTIVA I SALUDABLE

Una de les usuàries amb què Adriana comparteix el seu dia a dia és Julia del Barco Carreras, que amb 91 anys pot presumir de ser “una de les veïnes més actives” dels habitatges Quatre Camins. Per a ella, la pandèmia va suposar el salt del telèfon analògic al telèfon intel·ligent, un dispositiu amb què a poc a poc es va familiaritzant, malgrat que “les coses tan tècniques ja no m’agraden”, confessa.

“M’he esforçat molt a aprendre a fer servir el telèfon i a aprendre alguna cosa del sistema aquest -en referència a Whatsapp- per poder connectar-me amb la família que tinc fora de Barcelona. Aquest ha estat el meu afany, però m’han hagut d’ensenyar i m’han d’ensenyar encara més. Per això, Adriana és fonamental. És gràcies a ella que ara sóc capaç d’entendre i fer servir molt millor el meu telèfon.”, explica.

Valentia i ànim no falten a aquesta barcelonina que, després d’una llarga vida de treball, troba al model d’habitatges de Quatre Camins la millor opció per “viure a gust i en benestar”.

“He estat modista i em vaig quedar vídua molt jove, així que he treballat sempre. En fer-me gran vaig decidir deixar un pis gran que em donava feina i moltes despeses i sol·licitar aquest pis. Està en una zona que m’agrada moltíssim i estic encantadíssim amb l’habitatge, els serveis, les persones que m’atenen, les activitats que em proposen…”, valora.

“Els dilluns, taller de lectura; els dimecres, activitat física; els dijous, manualitats; els divendres, cine fòrum…”, enumera Maria Lluïsa. A les instal·lacions dels habitatges Quatre Camins hi ha activitats diàries i, a més, s’organitzen tallers i xerrades (de risoteràpia o lectura assistida amb gossos, per exemple), així com sortides culturals o esportives aprofitant els recursos propers.

Igualment, gràcies al programa Apropa Cultura, les persones usuàries d’aquests habitatges tenen l’opció d’anar a teatres, museus, auditoris i festivals de tot Catalunya a preus molt reduïts.
 

“En fer-me gran vaig decidir deixar un pis gran que em donava feina i moltes despeses i sol·licitar aquest pis. Està en una zona que m’agrada moltíssim i estic encantadíssim amb l’habitatge, els serveis, les persones que m’atenen, les activitats…”
-Júlia del Barco Carreras, usuària dels habitatges Quatre Camins.

 

“M’apunto a tot, fins i tot a fer gimnàstica, però el que m’agrada més és la música. L’altre dia vam ser al Palau de la Música, també hem anat al Liceu…”, destaca la Júlia.

La majoria de les persones usuàries arriben a aquesta etapa de la vida després d’haver treballat molt, “per això el nostre objectiu és garantir el seu benestar i qualitat de vida, que estiguin còmodes. i tranquil·les i gaudeixin d’activitats i propostes dinàmiques, fins i tot d’experiències que potser mai no han tingut abans. El nostre equip d´Accent Social s´ocupa de potenciar els hàbits d´envelliment actiu perquè les persones usuàries continuïn amb el seu projecte vital de forma autònoma, sabent que si necessiten acompanyament professional el tenen en tot moment”, subratlla la Maria Lluïsa.

“Aquí estem molt ben ateses i no ens sentim soles en cap moment”, confirma la Júlia.

 

Article publicat abans a El Periódico: https://www.elperiodico.com/es/epbrands/cerca-de-ti/envejecimiento-activo.html