Connectar a la tecnologia per desconnectar de la pandèmia - Associació Síndrome Down Lleida
Connectar per desconnectar de la pandèmia
26 març, 2021
Sant Jordi roses llibres i oportunitats
Sant Jordi a Accent Social: roses, llibres i oportunitats
12 maig, 2021
Mostrar tot

Accent Social promou la constitució d’espais de reflexió ètica dels serveis socials

Espais de reflexió ètica als serveis socials

El 15 de febrer de 2019 es va constituir el Comitè Assistencial Ètic d’Accent Social (CAEAS) amb l’objectiu de solucionar els dilemes morals que sorgeixen en el dia a dia dels professionals de l’àmbit dels serveis socials. Durant aquest mes de maig es celebraran els primers espais de reflexió telemàtics entre treballadors i treballadores arreu de Catalunya.

Accent social va néixer amb el propòsit d’acompanyar les persones durant el seu projecte vital i sempre des del respecte i la dignitat. Els espais de reflexió ètica pretenen que els equips de professionals puguin trobar un lloc comú on debatre i reflexionar sobre els dilemes deontològics als quals s’enfronten diàriament i on poder rebre el suport necessari per part d’altres professionals.

Per la Montse Olaria, coordinadora del SAD de Barberà del Vallès, és fonamental que les professionals puguin tenir un espai on explicar què les preocupa i així, poder alliberar-se de càrregues emocionals que generen un gran neguit.

En total, es constituiran tres grups pertanyents a les zones de: Lleida i Tarragona; Baix Llobregat i Barcelona i Maresme, Vallès i Girona, formats per professionals de l’àmbit de la psicologia, treballadores i treballadors socials, educadors i educadores i personal sanitari i gerontològic, entre d’altres. Per garantir el bon funcionament dels fòrums de debat, totes les persones assistents han rebut una formació prèvia sobre ètica. La idea és que aquestes trobades es puguin realitzar cada dos mesos.


DILEMES A DEBAT

Els professionals d’Accent Social es troben a diari amb situacions on han d’actuar amb rapidesa i en ocasions, es qüestionen si la seva actuació ha estat la més adient. Fins i tot pot ser que, els reptes ètics amb els quals es troben, posin en confrontació els seus valors amb les necessitats de la persona usuària.

La Montse Olaria ens explica un dels casos més freqüents als Serveis d’Atenció Domiciliària:

“És habitual que una treballadora detecti un nou cas de dependència en un mateix nucli familiar, ja que en edats avançades, la persona cònjuge també pot presentar un empitjorament en el seu estat de salut. Tenir un assessorament per poder aprendre a detectar-ho i saber com actuar en aquestes situacions és essencial pel nostre equip de professionals”.

Aquest és només un exemple, els treballadors i treballadores d’Accent Social prenen decisions que poden afectar la intimitat o la voluntat i preferències de les persones usuàries, i en aquest sentit, l’objectiu dels espais de reflexió és trobar un punt intermedi i evitar les decisions basades en extrems.

“Si s’agreuja la malaltia d’una persona usuària i et demana que no informis a la família, has d’actuar prioritzant sempre la seva salut i respectant el principi de no maleficència”.- Explica la Montse.

Amb l’esperit de millorar la qualitat de vida de les persones i entenent la dignitat com un dret inherent a les mateixes, els espais de debat del Comitè Assistencial Ètic d’Accent Social suposaran una millora per seguir consolidant la gestió dels recursos socials en l’àmbit públic i privat, comptant amb un equip de professionals compromesos amb l’ètica, la responsabilitat i la proximitat amb les persones.