Drets de les persones grans
Els seus drets, els nostres drets
15 juny, 2020
Servei atenció domiciliària SAD i diversitat funcional
Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) i diversitat funcional
31 juliol, 2020
Drets de les persones grans
Els seus drets, els nostres drets
15 juny, 2020
Servei atenció domiciliària SAD i diversitat funcional
Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) i diversitat funcional
31 juliol, 2020
Mostrar tot

L’Equipament Integral Meridiana, un exemple més de bona gestió durant la crisi sanitària

La implicació de tot l’equip i el suport de l’Ajuntament de Barcelona en la implementació del Pla de Contingència han garantit que la Covid-19 es mantingués fora de l’Equipament, que registra 0 casos positius en aquesta crisi.

La prevenció i la coordinació han estat les peces clau per dur a terme el Pla de Contingència. A l’inici de l’estat d’alarma, des d’Accent Social vam dissenyar aquest pla, amb el vistiplau de l’Ajuntament de Barcelona, amb la finalitat de poder donar resposta a una situació desconeguda fins el moment, minimitzant el seu impacte.

Per tal d’aconseguir que no es produïssin contagis, es va confinar les persones usuàries de la forma més còmoda. Tot i això, sempre amb aquests objectius presents, el pla ha estat un element dinàmic que s’ha sotmès a modificacions segons les necessitats del centre i amb el consentiment de l’Ajuntament.

El primer plantejament va comportar la reestructuració dels torns de l’equip tècnic del centre i la incorporació de noves persones professionals, a fi de garantir una millor atenció a les persones residents i augmentar la periodicitat en la neteja i desinfecció de l’equipament.

Permanentment, s’ha procurat que les persones usuàries de l’equipament passessin una estada amena i distesa, tot seguint les mesures de distanciament, així com promovent que es fes ús de totes les instal·lacions del centre.

A la recepció s’hi va col·locar una taula de ping-pong i varies taules i cadires que han utilitzat per jugar a jocs de taula. Al menjador, s’hi va instal·lar un nou televisor, a més del que ja hi havia al centre, a una altra sala. L’objectiu va ser poder repartir les persones usuàries i facilitar la distància de seguretat entre les unes i les altres.

Es van adaptar també les activitats i tallers establerts en la programació. Algunes persones usuàries, com ara les del taller de castellà, rebien telemàticament els materials per poder seguir realitzant les activitats. Alhora, es van posar els ordinadors a disposició de tothom, no només per navegar per Internet sinó també per mantenir contacte amb amistats i família. L’Ajuntament, a més, va cedir tres tauletes per fer més accessible el contacte amb l’exterior.

Amb el desconfinament, seguint les restriccions horàries, es van organitzar passejos per tal que les persones usuàries poguessin sortir al carrer, acompanyades de l’equip de professionals.


PRENDRE CONSCIÈNCIA DELS NOUS HÀBITS, UN ASPECTE CLAU

Les persones usuàries s’han mostrat en tot moment molt col·laboradores. Va ser la infermera de l’equipament, la Fàtima Drammeh, qui va explicar la nova pedagogia d’hàbits així com les pautes per rentar-se les mans, per fer ús del gel hidroalcohòlic, etc.

La Direcció del centre recalca l’efectivitat d’haver pres consciència dels nous hàbits, ja que en quan a mesures de protecció, higiene i desinfecció, “mai ens ha faltat res. Des del minut 1, quan a l’assemblea setmanal la infermera va transmetre a les i els residents que hi havia una pandèmia mundial, hem comptat amb mascaretes, guants, bates i gel hidroalcohòlic per a totes les instal·lacions. Això ha facilitat que la pedagogia calés en les persones usuàries. Infermeria ha fet tot el treball més enfocat a la salut, des de la conscienciació fins a la readaptació de la medicació. La seva pedagogia ha sorgit efecte i ha estat molt eficaç”.

A l’Equipament Integral Meridiana, en el moment de l’estat d’alarma, hi havia 41 persones usuàries, residents. Aquestes rebien un servei residencial que inclou allotjament per dormir, àpats i servei d’infermeria, entre d’altres.

Tot i el confinament, no es va deixar de prestar el servei de menjador extern. En comptes de rebre a l’equipament les persones, s’entregaven carmanyoles a les persones que no resideixen al centre.

Cal agrair al CAP Maragall, el CAP de referència del centre, el seu suport. Els bons resultats són gràcies, en part, a l’excel·lent relació, coordinació i comunicació que s’ha establert amb el Centre d’Atenció Primària de Maragall. La direcció de l’E.I. Meridiana assegura que des del primer moment els han ajudat moltíssim, amb contacte gairebé a diari.

Tot l’equip de professionals coincideix que, en general, les persones usuàries de l’Equipament Integral Meridiana han gestionat amb facilitat la situació de confinament, malgrat les circumstàncies atípiques.

Tant la infermeria com l’equip mèdic de referència van adequar els tractaments de les persones usuàries per tal que tinguessin una estança més confortable. La pedagogia, la conscienciació i la responsabilitat tant de les persones usuàries com dels professionals de l’Equipament Integral Meridiana han sorgit efecte i no hi ha hagut cap cas positiu en Covid-19 en tot aquest temps.