L'atenció centrada a la persona, exemple
L’Atenció Centrada a la Persona: la mirada humana per acompanyar i empoderar la persona
17 Juliol, 2019
Llei Aragonès i qualitat dels serveis a les persones
Davant la polèmica de la Llei Aragonès, Administració, empreses i sindicats coincideixen en la necessitat d’avaluar la qualitat dels serveis a les persones
19 Juliol, 2019
Mostrar tot

Accent Social reclama més i millors mecanismes per assegurar la qualitat en els serveis a les persones

Qualitat en el servei d'atenció a persones

Accent Social ha organitzat, juntament amb la Fundació Edat & Vida, una jornada en la qual representants de l’Administració Pública, d’empreses de serveis a les persones i de sindicats han debatut sobre com millorar l’atenció als usuaris.

 

Accent Social, entitat local que ofereix serveis socials de proximitat, ha volgut reclamar més i millors mecanismes de control que permetin assegurar la màxima qualitat en la prestació de serveis a les persones.

Ho ha fet en el marc d’un esdeveniment organitzat avui al costat de la Fundación Edad & Vida que, sota el títol “Prestació de Serveis a les Persones: Què, Qui, Com. Visió d’experts i usuaris”, ha reunit representants de l’Administració Pública, d’empreses de serveis a les persones i de sindicats a les instal·lacions del Col·legi d’Economistes de Barcelona.

La jornada ha posat el focus en la necessitat d’establir mesures que ajudin a totes les entitats i operadors que presten atenció a les persones a oferir uns serveis de màxima qualitat i que contribueixin a eliminar la precarietat laboral.

El projecte de Llei d’Atenció a les Persones, conegut com a Llei Aragonès, ha centrat el debat al llarg dels últims mesos en qui ha de prestar aquests serveis (empreses especialitzades, entitats del Tercer Sector o la mateixa Administració), deixant de banda l’element més important de l’equació: el benestar de les persones.

En aquest sentit, els representants del sector han exposat la idoneïtat d’assegurar un entorn professional en què la prioritat sigui oferir un entorn òptim tant per als usuaris com per a les persones treballadores.

“El que estem reivindicant als operadors econòmics és que se’ns jutgi per la qualitat del servei que prestem, no per la tipologia d’entitat (mercantil, cooperativa, associació, Fundació o Administració). Demanem transparència i igualtat de tracte cap a tots els operadors econòmics i que el debat se centri en com millorar la qualitat en l’assistència a través d’organismes independents que controlin, supervisin i avaluïn la prestació del servei”, ha assegurat José Antonio Mur, director d’Accent Social.

 

Durant la jornada, s’ha reivindicat la creació d’un sistema d’avaluació contínua que permeti valorar l’excel·lència dels serveis prestats, com ja existeix al Regne Unit.

 

Tanmateix, durant la trobada s’ha reivindicat la necessitat de crear noves estructures de control que permetin avaluar la qualitat de la prestació dels serveis més enllà de la puntuació tècnica de les licitacions públiques de serveis a les persones.

Un element d’examen i seguiment que ja existeixen en països com el Regne Unit, on l’anomenat Care Quality Comission (CQC) actua com a mecanisme independent amb capacitat executiva per avaluar la prestació dels serveis socials i sanitaris amb funcions com controlar el registre de proveïdors o supervisar, inspeccionar i valorar els serveis. També ajuda a protegir els usuaris dels serveis i informa a la societat de manera independent sobre la situació dels mateixos.

“La nostra societat requereix d’un sistema d’avaluació contínua que actuï de manera autònoma per garantir una adequada qualitat dels serveis, tenint potestat fins i tot de finalitzar aquells serveis que no compleixin amb els requisits mínims exigits. Només així podrem assegurar un entorn professional en el qual la prioritat per a totes i cadascuna de les entitats que presten serveis a les persones sigui precisament el benestar de les persones usuàries i dels treballadors que proporcionen l’atenció “, ha assegurat José Antonio Mur, director d’Accent Social.

En referència a la dignificació del sector, la representant d’UGT, Marina Giner, ha declarat: “Als treballadors no els importa ni els afecta el tipus d’entitat que presta el servei, donat que tots els operadors econòmics, inclosa l’Administració, apliquen el mateix conveni i les mateixes condicions laborals. El que sí que cal reivindicar és que les Administracions aportin més recursos econòmics que repercuteixin en la millora de les condicions laborals dels treballadors”.

L’esdeveniment ha comptat amb unes paraules de benvinguda per part de María José Abraham, directora general d’Edad & Vida i amb una ponència pronunciada per Francesc José Maria, assessor en l’àmbit sanitari i social de més de 60 entitats, tant públiques, com privades.

A la seva intervenció, Abraham ha destacat que “des de la Fundació Edat & Vida fa anys que som conscients i defensem la col·laboració públic-privada“. A més, ha postil·lat que “estem convençuts que avui en dia ningú s’atreviria a dubtar de la necessitat que tots dos sectors han de interaccionar i desenvolupar solucions en comú per satisfer de forma eficaç i eficient les necessitats d’una societat cada vegada més heterogènia, més complexa, amb diferents necessitats i molt més demandant”.

Finalment, Abraham assegurat que “en aquest moment al voltant del 20% de la població de Catalunya, gairebé un milió i mig de persones, tenen 65 anys o més i tots ells requeriran serveis de qualitat. Per això, com a professionals tenim l’obligació de trobar la fórmula que asseguri atendre totes les persones que ho necessitin”.

De la mateixa manera, s’ha celebrat una taula rodona que ha comptat amb la participació de José Antonio Mur, Marina Giner, responsable del Servei d’Atenció Domiciliària, FeSP-UGT Catalunya, Miquel Benito, director de Coordinació de Contractació Administrativa de l’Ajuntament de Barcelona i Josep Carner, representant de la Federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya.

L’acte ha estat clausurat per Mercè Corretja, directora general de Contractació Pública de la Generalitat de Catalunya, qui des del punt de vista del govern català ha apuntat: “Tenim la sort que a Catalunya hi ha moltes entitats que des de fa molts anys han ocupat certs espais que l’Administració havia deixat vacants gràcies a fórmules de col·laboració públic-privada molt diverses. El projecte de Llei d’Atenció a les Persones vol assegurar que les entitats expertes puguin brindar bé els seus serveis i per això preveu limitacions en qüestions com el preu dels serveis o la prohibició de la subhasta, entre d’altres aspectes”.

 


SOBRE ACCENT SOCIAL

Accent Social és una entitat local lligada al territori català que treballa per millorar la qualitat de vida de les persones del seu entorn, acompanyant-les en el seu procés vital amb la màxima atenció i flexibilitat respecte a les seves necessitats individuals i aplicant sempre la innovació en el servei del benestar. Gràcies a un equip format per més de 2.500 persones, l’entitat presta servei a més de 10.000 persones cada any.