Cada 5 de novembre se celebra el Dia Mundial del Cuidador. Al Centre de Dia Santa Clara, a Lleida, vam portar a terme una sessió informativa i formativa per als familiars de les persones usuàries i per a la comunitat de cuidadors, amb la intenció de fer front a les noves realitats i necessitats socials que es troben aquestes persones.
A Accent Social apostem per l’atenció centrada en la persona (ACP), una orientació que es remunta als anys seixanta, quan Abraham Maslow i Carl Rogers parlen del model humanista. Així doncs, es va desenvolupar l’atenció integral centrada en la persona, que té com a principal objectiu dur a terme una avaluació de la personalitat segons les experiències subjectives de les persones, amb plena acceptació positiva incondicional. Considerem que els individus són únics, racionals, actius i responsables del seu propi procés d’autorealització.
En aquest sentit, a la sessió es van exposar diverses tècniques d’intervenció no farmacològiques amb la finalitat d’optimitzar i preservar la independència funcional de les persones usuàries, tant a nivell físic com a nivell cognitiu, i fomentar la socialització per tal de millorar la seva qualitat de vida.
El director i psicòleg del centre, Jordi Vilamajó, va explicar a les persones que van assistir a la xerrada que les tècniques d’intervenció no farmacològiques es divideixen en diferents apartats i va proposar algunes activitats per tal d’estimular cognitivament les persones usuàries.
Alguns exemples d’aquestes tècniques d’estimulació són:
En tot moment cal tenir en compte que cada persona és un cas concret i que no totes les activitats valen per tothom. Cal adaptar-les a les diferents preferències i interessos de les persones amb qui volem dur a terme l’activitat.
Un exemple seria el cas de la padrina Araceli, usuària del centre de dia Santa Clara. A ella li agraden molt els animals, i una de les activitats que realitzem amb ella des del centre és recordar les descripcions d’animals. Fent-ho, exercitem cognitivament el llenguatge.